Panikångestattack och vart du kan få hjälp

0

En panikångestattack kan triggas igång av olika saker, allt från en skrämmande tanke till en plats. Det är inte alltid det går att veta direkt vad som triggat igång det, ibland upplevs en panikattack som en blixt från klar himmel. En panikångestattack innebär att kroppens alarmsystem satts igång. Alarmsystemet är en viktig biologisk funktion som finns för att rädda oss ifrån farliga situationer och yttre hot – men ibland kan alarmsystemet sättas igång även fast inget yttre hot finns – då upplevs symptomen som obehagliga och ibland direkt skrämmande. Symptom vid en panikattack kan vara bland annat hjärtklappning, svettningar, darrningar, illamående, flimmer för ögonen, yrsel, stickningar eller domningar i kroppsdelar, en känsla av andnöd eller en känsla av overklighet.

Om du är med en person som får en panikattack är det hjälpsamt att du håller dig lugn. En panikattack är inte farlig och inte skadlig och går alltid över. Det är viktigt att veta att en panikattack kan men inte behöver vara särskilt märkbar eller se ut som på film.

Här kommer lite generella råd på hur du ska agera när någon i din omgivning har en panikattack, men kom ihåg att vara lyhörd.

Andning

Många gånger hyperventilerar den som har en panikattack, ibland ljudligt och ibland inte. Oavsett är det en bra strategi att lugna andningen, även vid molande ångest. Be personen som har en panikattack att härma din andning och andas sedan lugnt där utandning och inandning är lika långa. Ett tips är att andas i fyrkant: Andas in och räkna till fyra, pausa och räkna till fyra, andas ut och räkna till fyra, pausa och räkna till fyra och repetera. Det kan vara hjälpsamt att titta på något fyrkantigt (t.ex. ett fönster) samtidigt och tänka att varje hörn är en paus.

Tankar

Den som upplever en panikattack har obehagliga och skrämmande tankar om saker som har hänt eller kan komma att hända. Det är bra att tala om för personen som har en panikattack att det är tankar och inte sanningar, även om det kan verka ologiskt för den som inte upplever panikattacken. De obehagliga symptomen förstärks av att tänka på katastrofscenarior och andra obehagliga tankar, påminn därför om att tankar kan påverka och försök få personen att fokusera på något annat.

Fysisk kontakt

Om det är en vän du känner väl vet du själv bäst hur personen upplever fysisk beröring, för vissa personer är en fysisk kontakt obehagligt medan det för någon annan kan vara lugnande. Om du inte vet, fråga om det är okej och sedan kan du hålla personen i handen, hålla om den eller på något annat sätt lugna med fysisk kontakt.

Skifta fokus

För att skifta personens fokus: Be den beskriva platsen, vilka färger som finns där eller prata om något annat och be personen lyssna intensivt medan du berättar om t.ex. en arbetsdag. Att flytta fokus från ångestkänslan och tankarna om vad som händer i kroppen (hjärtklappning, svettningar, känslan av andnöd osv) får panikångesten att minska.

 

Om du behöver stöd finns det hjälp att få, du kan t.ex. läsa mer om ångestsyndrom och chatta på http://www.angest.se/riks/

http://www.tjejzonen.se/fortjejer/jag-vill-chatta/ kan du chatta på den öppna chatten eller med ätstörningszonen.

Om du har problem med ångest och depression ska du vända dig till vårdcentralen eller den psykiatriska mottagning där du är folkbokförd.

http://www.1177.se/ kan du hitta mer information och hitta kontaktuppgifterna till din mottagning.

LÄMNA ETT SVAR